سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشگاه؛ اولویت اولین نهاد دیپلماسی عمومی آمریکا

وظیفه این نهاد، آن است که به مردم دیگر نقاط جهان القاء کند، اهداف ایالات متحده آمریکا با آرمان‌های آن‌ها برای آزادی، پیشرفت و صلح در یک مسیر قرار دارد.

اولین نهادی که به صورت رسمی فعالیت‌های آمریکا را در حوزه دیپلماسی عمومی و مخاطب قرار دادن افکار عمومی خارجی مد نظر قرار داد، نهادی با عنوان "آژانس اطلاع‌رسانی ایالات متحده" است.

 

به گزارش گرداب به نقل از فارس، اولین نهادی که به صورت رسمی فعالیت‌های آمریکا را در حوزه "دیپلماسی عمومی" و مخاطب قراردادن افکار عمومی خارجی مدنظر قرار داد، نهادی با عنوان "آژانس اطلاع‌رسانی ایالات متحده" بود. درسال ???? روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا، برای مقابله با تبلیغات ضدآمریکایی که از سوی آلمان نازی انجام می‌گرفت، به نوعی به دیپلماسی عمومی متوسل شد. وی برنامه‌ها و تبلیغات مورد نظر آمریکا را به وسیله سرویس اطلاع رسانی آمریکا که تا ژانویه ????دارای ?? مترجم بود به بیش از ?? زبان خارجی، ارائه کرد.

بعد‌ها این فعالیت‌ها گسترش یافت، تا اینکه در سال ???? در قالب "طرح شماره ?" بازسازی دولت آمریکا در زمان ژنرال "آیزنهاور" رئیس جمهور وقت، "آژانس اطلاع رسانی ایالات متحده" به وجود آمد که بزرگ‌ترین هدف آن ارتقاء درک متقابل میان مردم دیگر کشورهای جهان بود. این هدف عمدتاً با هدایت فعالیت‌های دانشگاهی و فرهنگی دنبال می‌شد. این سازمان ???دفتر در ??? کشور جهان داشت و بودجه آن سالانه بیش از یک میلیادر دلار بود.

این ساختار جدید، عهده‌دار اداره کلیه امور مجموعه‌های متفاوت زیر بود:
سازمان مدیریت اطلاعات بین‌المللی
سازمان مدیریت همکاری‌های فناوری
آژانس امنیت متقابل
وزارت امور خارجه
دولت مناطق اشغالی (که پس از جنگ جهانی دوم مدیریت آن‌ها در اختیار آمریکا بود)
صدای آمریکا

مدیر آژانس بر اساس چارچوب تشکیلات جدید، رهنمودهای سیاست خارجی را از وزارت امور خارجه دریافت می کرد و از طریق شورای امنیت ملی، مستقیما به رئیس جمهور پاسخگو بود.

در اکتبر سال ???? آیزنهاور در بیانیه آژانس اعلام کرد که وظیفه این نهاد جدید، آن است که به مردم دیگر نقاط جهان این امر را القاء نماید که اهداف ایالات متحده آمریکا با آرمان‌های آن‌ها برای آزادی، پیشرفت و صلح در یک مسیر قرار دارد. به گونه‌ای این سیاست‌ها را نزد افکار عمومی جهانیان به نمایش گذارد تا حمایت لازمه در جهت این سیاست‌ها جلب شود.

در سال ????در قالب طرح بازسازی شماره ? در دولت کار‌تر آژانس و واحد فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در هم ادغام شده و در قالب جدیدی به نام "آژانس ارتباطات بین‌المللی ایالات متحده آمریکا" به کار خویش ادامه داد. در این راستا آژانس علاوه بر تلاش برای جلب افکار عمومی جهانیان به منظور حمایت از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا باید از این پس اتباع آمریکایی را نیز با فرهنگ‌ها و ملت‌های دیگر آشنا کند، اما چون بودجه این آژانس همچنان ثابت باقی ماند، حوزه دوم فعالیت آژانس عملا راکد باقی مانده و تغییری در این حوزه به هیچ وجه به عمل نیامد.

در سال ???? "دونالد ریگان"، رئیس جمهور وقت آمریکا یک بار دیگر نام آژانس را تغییر داد و به عنوان نخست بازگرداند. آژانس اطلاعات ایالات متحده تا دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون در سال ????با همین عنوان به فعالیت خویش ادامه داد و در این دوره در وزارت خارجه ادغام شد و به عنوان بخشی از فعالیت‌های دیپلماسی، ساختار و حوزه وظایف آن رسما تعریف شد. ادغام بخش‌های مختلف آژانس اطلاعات خارجی آمریکا در دپارتمان دولتی این حقیقت را آشکار ساخت که دیپلماسی عمومی برای ارتباط با مردم سایر کشور‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 89/11/17ساعــت 2:59 عصر تــوسط آخرین سرباز | نظر